MCSE | Magyar Csillagászati Egyesület

Nézzük együtt a Csillagnézőket!

Ez év nyarán indult a Csillagnézők című dokumentumfilm forgatása Szőke Balázs tagtársunk kezdeményezésére. Az amatőrcsillagászok közössége és az MCSE támogatásával készülő Csillagnézők bemutatója Kopernikusz és az MCSE születésnapján, 2018. február 19-én lesz, az MTA Dísztermében.

MCSE 2018 – tagtoborzó

Hagyományainknak megfelelően már októbertől kérjük tagjainkat, hogy a következő évre, tehát 2018-ra is rendezzék tagdíjukat. A tapasztalatok szerint a tagdíjak rendezése több hónapon át elhúzódó folyamat, ezért kérjük, hogy aki teheti, minél előbb intézze tagdíjfizetését. Mindez megkönnyíti a tagnyilvántartással kapcsolatos munkánkat és 2018-ra szóló Évkönyvünk gördülékeny postázását.

Égi kalendárium: 2017. december

Beköszöntött a december, az év utolsó hónapja, az első igazi téli hónap. A hosszú éjszakák remélhetőleg sok-sok derült eget hoznak, mert látnivaló lesz bőven!

Tagdíj-befizetőket keresünk

Folyamatosan érkeznek be a 2018-ra vonatkozó tagdíjak, melyeket köszönettel veszünk! Sajnos néhány sárga csekk feladóját nem lehet azonosítani, ezért tagjaink segítségét kérjük.

Csillagászatot karácsonyra!

Egy szép könyv mindig örömet okoz! Karácsony közeledtével ajánljuk csillagászat iránt érdeklődő tagjaink és barátaink figyelmébe kiadványainkat, amelyek között találunk önmagukban is olvasmányos írásokat, de akár az égbolt alatti munkához is jól használható térképeket, atlaszokat – valamennyi hasznos kiegészítője az új vagy már meglévő távcsőnek.

Változós találkozók

Az MCSE Változócsillag Szakcsoportja egyike a legaktívabb észlelői közösségeknek. Szakcsoportunk közvetlen előzménye a Pleione Változócsillag-észlelő Hálózat, amely 1979-től 1989-ig a Csillagászat Baráti Köre, majd 1989-től az MCSE égisze alatt működött. A hálózat 1991 októberében alakult át az MCSE Változócsillag Szakcsoportjává.

Kulin György Országos Csillagászati Diákvetélkedő általános iskolásoknak

A TIT Komárom-Esztergom Megyei Egyesület, a Szegedi Tudományegyetem Bajai Obszervatóriuma és a Magyar Csillagászati Egyesület országos diákvetélkedőt hirdet a 2017/18 tanévben.

Meteorral a világ körül XI.

Újabb “világkörüli” képeket kaptunk tagtársainktól. Olyan felvételeket várunk, amelyeknek van csillagászati vonatkozása is: csillagvizsgáló, planetárium, napóra, csillagászati vonatkozású utcatábla, vagy bármilyen csillagászati érdekesség is kell hogy legyen a képen! A sorozat felvételeiből a Meteorban is közlünk válogatást.

Öt kontinens csillagai

Nemrégiben jelent meg Ladányi Tamás amatőrcsillagász, asztrofotós kötete Öt kontinens csillagai címmel. A távoli vidékek és a hazai tájak csillagos egét bemutató album a Polaris Csillagvizsgálóban is kapható.

Új kötet Izsák Imréről

1956-ban három tehetséges fiatal csillagász is elhagyta az akadémiai csillagvizsgáló intézet kötelékét: Herczeg Tibor, Ozsváth István és Izsák Imre (1929–1965). Nyugaton kerestek boldogulást, oly sok magyar értelmiségivel együtt.

Óbudai csillagok 2017

Októberben ismét startol a Polaris Csillagvizsgáló népszerű keddi sorozata. Szellemi kalandozások a 108 ezer km/óra sebességgel száguldó Föld nevű űrhajón.

Észlelőszakkör VII. a Polaris Csillagvizsgálóban

A kezdő távcsőtulajdonosok számára fontos amatőrcsillagászati ismeretek elsajátítását, az égbolton és az észlelési területek közötti eligazodást segíti a Polaris Csillagvizsgáló hetedik éve induló észlelőszakköre, melynek első foglalkozása szeptember 30-án, szombaton lesz.